Nederlandse reistracker Polarsteps haalt investering van half miljoen binnen

Reisapp kondigt aan komende zomer ook op Android te lanceren

17 MAART 2016, AMSTERDAM
Polarsteps, een Nederlandse app voor het automatisch tracken van je reis, laat vandaag weten dat het een investering van een half miljoen euro heeft opgehaald bij Silver Point Ventures en TMG. De in Amsterdam gevestigde startup zal de investering gebruiken voor het doorontwikkelen van de snel groeiende iPhone app en het lanceren van een Android app.

Polarsteps, een Nederlandse app voor het automatisch tracken van je reis, laat vandaag weten dat het een investering van een half miljoen euro heeft opgehaald bij Silver Point Ventures en TMG. De in Amsterdam gevestigde startup zal de investering gebruiken voor het doorontwikkelen van zijn product. De betaversie van de iPhone app van Polarsteps werd gelanceerd in April 2015 en groeit snel in populariteit onder reizigers.

De Polarsteps app (www.polarsteps.com) houdt automatisch bij welke route reizigers afleggen en welke plaatsen zij bezoeken tijdens hun trip. De route wordt zodra er een internetverbinding beschikbaar is automatisch bijgewerkt op de interactieve wereldkaart van de reiziger, welke gedeeld kan worden met vrienden en familie thuis. De app maakt gebruikt van geavanceerde technologie om routes vast te kunnen leggen zonder dat er internet of GPS nodig is, en om te voorkomen dat de batterij snel leegloopt.

Het eerste prototype van Polarsteps kreeg enkele jaren geleden al veel belangstelling toen mede-oprichter Niek Bokkers voor een zeilreis software schreef waarmee hij updates met zijn familie deelde via satelliettelefoon. "Tijdens die trip werd mijn website al veel gedeeld onder medereizigers, die het een geweldig idee vonden om je reis op een kaart te plotten en deze realtime te delen met vrienden en familie thuis", zegt Bokkers. "Op basis van die ervaringen besloten we een iPhone app voor het grote publiek te ontwikkelen, waarmee het mogelijk is om je avonturen op een eenvoudige en aantrekkelijke manier vast te leggen en te delen."

"De beta versie van onze iPhone app is nog geen jaar live, maar we hebben nu al een zeer actieve community", zegt mede-oprichter Koen Droste. "We krijgen dagelijks verzoeken binnen voor een Android app en deze investering stelt ons in staat om zowel een Android versie te lanceren als onze iPhone app door te ontwikkelen." Polarsteps wil komend jaar ook gaan experimenteren met verdienmodellen rondom het plannen van je reis en het aanbieden van geprinte fotoalbums. "De huidige online ervaring voor reizigers is ontzettend gefragmenteerd", zegt Droste. "Wist je dat de gemiddelde reiziger meer dan 40 sites bezoekt tijdens het boeken van een trip? Wij willen daar iets aan doen door het plannen, tracken en herinneren van je reis samen te brengen in één platform."

Droste is verheugd over de combinatie tussen Silver Point Ventures en TMG: "Silver Point Ventures heeft veel ervaring op e-commerce gebied, wat zeer van pas zal komen bij de uitrol van de verdienmodellen die wij voor ogen hebben. Voor onze groeistrategie zien wij mediapartnerships als een belangrijke pijler en het aan boord hebben van TMG biedt ons de mogelijkheid om hiermee te experimenteren in Nederland", zegt Droste.

Silver Point Ventures is het investeringsfonds van internetondernemer Jorrit Steinz. "Er is veel ruimte voor innovatie in de online ervaring voor reizigers", zegt Steinz. "Ondanks dat Polarsteps nog in beta is, laten het innovatieve product en de sterke eerste gebruikscijfers zien dat er een enorme groeipotentie is. Ik zie ernaar uit om een rol te spelen in de doorontwikkeling van de initiële fase naar het volgende niveau."

TMG (Telegraaf Media Groep N.V.) is een van de grootste uitgeverijen van Nederland en was ook voor de huidige investeringsronde al betrokken bij Polarsteps als investeerder.

Als gevolg van de investering zal Polarsteps haar team uitbreiden en verhuizen naar een nieuw kantoor in Amsterdam.

"Polarsteps maakt het mogelijk is om je reisavonturen op een eenvoudige en aantrekkelijke manier vast te leggen en te delen." Niek Bokkers, co-founder en creative director van Polarsteps
"Deze investering stelt ons in staat om zowel een Android versie te lanceren als onze iPhone app door te ontwikkelen. We zijn verheugd over de combinatie tussen Silver Point Ventures en TMG. Silver Point Ventures heeft ontzettend veel ervaring op e-commerce gebied, wat zeer van pas zal komen bij de uitrol van de verdienmodellen die wij voor ogen hebben. Voor onze groeistrategie zien wij mediapartnerships als een belangrijke pijler en het aan boord hebben van TMG biedt ons de mogelijkheid om hiermee te experimenteren in Nederland" Koen Droste, co-founder en CEO van Polarsteps
"Er is veel ruimte voor innovatie in de online ervaring voor reizigers. Ondanks dat Polarsteps nog in beta is, laten het innovatieve product en de sterke eerste gebruikerscijfers zien dat er een enorme groeipotentie is. Ik zie ernaar uit om een rol te spelen in het doorontwikkelen van de initiële fase naar het volgende niveau." Jorrit Steinz, internetondernemer en investeerder bij Silver Point Ventures