Nederlandse reistracker Polarsteps lanceert op Android

App laat reizigers eenvoudig en automatisch hun route bijhouden

28 SEPTEMBER 2016, AMSTERDAM
Polarsteps, de populaire Nederlandse app voor het tracken van je reis, lanceert vandaag een Android versie. Met de app kunnen reizigers eenvoudig en automatisch hun route bijhouden. Deze wordt getoond op een interactieve kaart, welke vervolgens gedeeld kan worden zodat vrienden en familie kunnen meereizen alsof ze op de achterbank zitten.

Polarsteps, de populaire Nederlandse app voor het tracken van je reis, lanceert vandaag een Android versie. Met de app kunnen reizigers eenvoudig en automatisch hun route bijhouden. Deze wordt getoond op een interactieve kaart, die vervolgens gedeeld kan worden zodat vrienden en familie kunnen meereizen alsof ze op de achterbank zitten.

Het concept van Polarsteps is eenvoudig: geef aan wanneer je eerstvolgende trip is en de app zal deze vanzelf voor je vastleggen. Je locatie wordt van tijd tot tijd gecheckt en op een kleurrijke wereldkaart gezet waar vrienden en familie je avonturen live kunnen volgen. De app vult je route met suggesties voor ‘steps’, waar je vervolgens foto’s aan toe kunt voegen. Daarnaast krijg je diverse statistieken over je trip, zoals reisduur, aantal bezochte landen en afgelegde afstand. Voor gebruikers die even geen reizen op de planning hebben is het ook mogelijk om trips uit het verleden toe te voegen en een persoonlijke reishistorie te creeren. Een van de oprichters testte de app door op zijn motor van Amsterdam naar Kaapstad te rijden.

Omdat Polarsteps geoptimaliseerd is voor reizigers, kan je route zelfs worden bijgehouden zonder dat je mobiel bereik hebt. De app synchroniseert je data automatisch zodra er een 3/4G verbinding beschikbaar is, of - indien je geen databundel voor het buitenland hebt - nadat je aan het einde van een reisdag inlogt op de WiFi van je hotel. De app gebruikt slimme technologie om je locatie te bepalen, waardoor er slechts een paar procent van je batterij nodig is om je route een volledige dag te kunnen bijhouden.

‘De betaversie van Polarsteps voor iPhone is pas sinds vorig jaar verkrijgbaar, maar reizigers hebben de app al gebruikt in bijna elke uithoek van de wereld. Tot nu toe zijn er trips vastgelegd in 177 van de 195 landen die bestaan.’, zegt mede-oprichter en CEO Koen Droste. “We kregen ontzettend veel verzoeken voor een Android versie en vinden het heel tof dat we de app op een nieuw platform kunnen lanceren. Dit is echter nog maar het begin: in de nabije toekomst kunnen Android gebruikers volop nieuwe features verwachten, zoals pushberichten voor nieuwe steps en de mogelijkheid om met een druk op de knop een prachtig fotoalbum van hun reis te bestellen.”

Polarsteps is bedacht door enkele enthousiaste avonturiers met liefde voor reizen, design en code. De in Amsterdam gevestigde startup wil het ultieme platform bouwen voor reizigers die een trip met meerdere bestemmingen willen plannen, tracken en herinneren. Polarsteps ontstond toen mede-oprichter Niek Bokkers tijdens een Transatlantische zeilreis software schreef die updates met zijn familie deelde via satelliettelefoon. Zijn site ging viraal onder reisliefhebbers, die onder de indruk waren van de mogelijkheid om automatisch een reisroute vast te leggen en te delen. Op basis van deze ervaringen werd vorig jaar de publieke betaversie voor iPhone-gebruikers gelanceerd. In Maart 2016 haalde Polarsteps een investering op van €500.000, welke ingezet wordt om het product door te ontwikkelen en de Android app te bouwen die vanaf vandaag in de Play Store te downloaden is.

Polarsteps voor Android en iPhone kan gedownload worden via www.polarsteps.com/app. Een introductievideo van de app is te bekijken op YouTube.

"De betaversie van Polarsteps voor iPhone is pas sinds vorig jaar verkrijgbaar, maar reizigers hebben de app al gebruikt in bijna elke uithoek van de wereld. Tot nu toe zijn er trips vastgelegd in 177 van de 195 landen die bestaan." Koen Droste, mede-oprichter en CEO
"We kregen ontzettend veel verzoeken voor een Android versie en vinden het heel tof dat we de app op een nieuw platform kunnen lanceren. Dit is echter nog maar het begin: in de nabije toekomst kunnen Android gebruikers volop nieuwe features verwachten, zoals pushberichten voor nieuwe steps en de mogelijkheid om met een druk op de knop een prachtig fotoalbum van hun reis te bestellen." Koen Droste, mede-oprichter en CEO

Polarsteps is created by a bunch of enthusiastic adventurers with a passion for travel, design and coding. The Amsterdam-based startup aims to built the place to go to for travelers that want to plan, track and remember their trips.

The first prototype of Polarsteps was invented when co-founder Niek Bokkers wrote a small app on a Transatlantic sailing trip that shared trip updates with his family via a satellite phone. His trip went viral among fellow travelers, who loved the concept of an automatic travel tracker. A next prototype for the app was tested on an epic motorcycle road trip from Amsterdam to Cape Town.

Based on those experiences, the first public beta of Polarsteps was launched in 2015. Following rapid traction amongst travellers, in March 2016 the company raised a €500.000 investment. This investment was used to further develop Polarsteps into a cross-platform experience. As of August 2016, Polarsteps is available on iPhone, Android and through the website at www.polarsteps.com.

Polarsteps automatically tracks your route and places you've visited while you are travelling. Just carry your phone in your pocket or bag. Once connected to the internet, the app seamlessly transfers travel routes, key locations and photos to your personal Polarsteps page, where your route is plotted on a colorful world map that can be shared realtime with friends and family. When your trip is finished, a beautiful instant photo album can be generated with the push of a button.