Nederlandse startup lanceert automatische reislogger

Reisapp Polarsteps houdt afgelegde route bij en toont deze op interactieve wereldkaart

26 MAART 2015

Bij veel fanatieke reizigers hangt hij prominent in huis: een grote wereldkaart met daarop alle afgelegde routes. Voor het bijhouden van je route hoef je voortaan echter niet meer met een papieren kaart en punaises aan de slag. De Nederlandse startup Polarsteps lanceert vandaag een app en website waarmee reizigers eenvoudig en automatisch hun route kunnen bijhouden. Het is de eerste reisblog waarvoor je je telefoon niet meer uit je zak hoeft te halen.

Polarsteps is bedacht door enkele enthousiaste avonturiers met liefde voor reizen, design en code. Mede-oprichter Niek Bokkers bedacht het eerste prototype vanwege zijn eigen behoefte aan een reislog waarmee je eenvoudig mensen thuis up-to-date kunt houden, en die er ook nog eens mooi uitziet. "Veel reizigers leggen prachtige routes af, maar je vergeet naderhand al snel waar je ook alweer geweest bent. Polarsteps biedt hiervoor de oplossing", aldus Bokkers.

Dankzij slim gebruik van de nieuwste technologie kunnen reizigers met Polarsteps hun route, foto's en bezochte locaties direct vastleggen. "De route wordt zodra er een internetverbinding beschikbaar is automatisch bijgewerkt op de interactieve wereldkaart van de reiziger, inclusief coole statistieken zoals de totale afstand en de duur van de trip. De reis kan bovendien realtime gedeeld worden met vrienden en familie thuis", aldus Koen Droste, CEO van Polarsteps.

De eerste versie van Polarsteps kreeg enkele jaren geleden al veel belangstelling toen Niek tijdens een zeilreis software schreef die updates met zijn familie deelde via satelliettelefoon. Volgende prototypes werden getest tijdens een reis naar Mongolië in een Jeep Cherokee en een trip op de motor naar Zuid-Afrika. Op basis van die ervaringen werd een iPhone app voor het grote publiek ontwikkeld, welke vanaf vandaag te downloaden is in de app store. Android gebruikers moeten nog even wachten op een app, maar kunnen hun reizen al wel bijhouden via de betaversie van de desktop site op www.polarsteps.com.

Polarsteps is created by a bunch of enthusiastic adventurers with a passion for travel, design and coding. The Amsterdam-based startup aims to built the place to go to for travelers that want to plan, track and remember their trips.

The first prototype of Polarsteps was invented when co-founder Niek Bokkers wrote a small app on a Transatlantic sailing trip that shared trip updates with his family via a satellite phone. His trip went viral among fellow travelers, who loved the concept of an automatic travel tracker. A next prototype for the app was tested on an epic motorcycle road trip from Amsterdam to Cape Town.

Based on those experiences, the first public beta of Polarsteps was launched in 2015. Following rapid traction amongst travellers, in March 2016 the company raised a €500.000 investment. This investment was used to further develop Polarsteps into a cross-platform experience. As of August 2016, Polarsteps is available on iPhone, Android and through the website at www.polarsteps.com.

Polarsteps automatically tracks your route and places you've visited while you are travelling. Just carry your phone in your pocket or bag. Once connected to the internet, the app seamlessly transfers travel routes, key locations and photos to your personal Polarsteps page, where your route is plotted on a colorful world map that can be shared realtime with friends and family. When your trip is finished, a personal travel photo album is generated with the push of a button.