Reistracker Polarsteps haalt nieuwe investering van €900.000 op

Bekende internetondernemers investeren in groeiplannen van Nederlandse startup

02 AUGUSTUS 2017, AMSTERDAM
Polarsteps, de populaire Nederlandse app voor het tracken van je reizen, kondigt vandaag aan dat het €900.000 in seed funding heeft opgehaald van een groep succesvolle Nederlandse internetondernemers. In minder dan twee jaar tijd is de app snel populair geworden onder reizigers in binnen- en buitenland. De in Amsterdam gevestigde startup is van plan om de nieuwe middelen te gebruiken voor het aannemen van programmeurs en het verder ontwikkelen van de app.

Het concept van Polarsteps is eenvoudig: geef aan wanneer je eerstvolgende trip is en de app zal automatisch je afgelegde route bijhouden. Je locatie wordt van tijd tot tijd gecheckt en op een kleurrijke wereldkaart gezet waar vrienden en familie je avonturen live kunnen volgen. De app vult je route met suggesties voor ‘steps’, waar je vervolgens foto’s aan toe kunt voegen. Daarnaast krijg je diverse statistieken over je trip, zoals reisduur, aantal bezochte landen en afgelegde afstand. Zodra je trip afgelopen is, kun je er eenvoudig een prachtig fotoalbum van maken waarin naast je foto's ook je route en reisdetails zijn opgenomen.

Polarsteps ontstond toen mede-oprichter Niek Bokkers voor een zeilreis software schreef waarmee hij updates met zijn familie deelde via satelliettelefoon. "Tijdens die trip werd mijn website al veel gedeeld onder medereizigers, die het een geweldig idee vonden om je reis op een kaart te plotten en deze realtime te delen met vrienden en familie thuis", zegt Bokkers. "Op basis van die ervaringen besloten we een iPhone app voor het grote publiek te ontwikkelen, waarmee het mogelijk is om je avonturen op een eenvoudige en aantrekkelijke manier vast te leggen en te delen."

Polarsteps was in beta sinds 2015 en wist dankzij snelle groei in Maart 2016 al een investeringsronde van €500.000 op te halen. Daardoor konden de oprichters hun baan opzeggen en fulltime aan het reisplatform gaan werken. "Sinds we afgelopen zomer op Android gelanceerd zijn groeien we nog veel harder", aldus mede-oprichter en CEO Koen Droste. “Onze community bestaat inmiddels uit meer dan 200.000 reizigers, die onze app in 184 landen gebruikt hebben. We vinden het geweldig om te zien hoe bloggers, journalisten en experts uit de hele wereld over Polarsteps schrijven, met als hoogtepunt een vermelding door Apple in de keynote speech van hun jaarlijkse WWDC conferentie."

Hoewel de huidige app vooral gericht is op het tracken van je reis, wil Polarsteps ook gaan veranderen hoe reizigers hun volgende trip ontdekken en plannen. "De huidige online ervaring voor reizigers is ontzettend gefragmenteerd", zegt Droste. "Wist je dat de gemiddelde reiziger meer dan 40 sites bezoekt tijdens het boeken van een trip? Wij willen daar iets aan doen door het plannen, tracken en herinneren van je reis samen te brengen in één platform."

De nieuwe investeerders van Polarsteps zijn grotendeels succesvolle Nederlandse internetondernemers, zoals Nalden (oprichter WeTransfer), Chris Ouwinga (oprichter Unit4), Janneke Niessen (oprichter Improve Digital), Heleen Dura - van Oord (oprichter DQ&A), Patrick Kerssemakers (oprichter FonQ), Laurens Groenendijk en Martijn Rozendaal (oprichters Just-Eat en Treatwell), Robert Gaal (oprichter Wakoopa, Karma) en Herman Kienhuis (River Venture Partners).

"We vinden het fantastisch dat we investeerders hebben gevonden die niet alleen in onze visie en product geloven, maar die ook onze toekomstige potentie zien", benadrukt Droste. "Ons belangrijkste doel in deze ronde was om investeerders te vinden die op basis van hun netwerk en kennis van meerwaarde zouden kunnen zijn voor onze groeiplannen. De ervaring en expertise die we met deze nieuwe investeerders aan boord krijgen is ontzettend waardevol. We zijn dan ook zeer dankbaar voor hun support en kijken met veel vertrouwen naar de toekomst"

Polarsteps voor Android en iPhone kan gedownloaded worden via www.polarsteps.com/app.

"Sinds we afgelopen zomer op Android gelanceerd zijn groeien we keihard. Onze community bestaat inmiddels uit meer dan 200.000 reizigers, die onze app in 184 landen gebruikt hebben. " Koen Droste, co-founder and CEO

See English below

Over Polarsteps
Polarsteps wordt met liefde gemaakt in Amsterdam door enthousiaste avonturiers met een passie voor reizen, design en tech. Niet voor niets werd het idee voor Polarsteps geboren tijdens een zeiltrip over de Atlantische oceaan. De scale-up bouwt sinds de lancering in 2015 hard aan dé plek waar reizigers hun trips kunnen plannen, tracken en voor altijd blijven herinneren. Inmiddels maken wereldwijd meer dan 2 miljoen reizigers gebruik van de app.

Over de app
Polarsteps trackt automatisch je route en de plekken die je bezocht hebt tijdens het reizen. Simpelweg door je telefoon in je tas of broekzak mee te nemen. Zodra je verbonden bent met internet, plot de app vanzelf al je routes, belangrijke locaties en foto’s op een kleurrijke kaart die live met vrienden en familie gedeeld kan worden. Als je reis is afgelopen maak je één met druk op de knop een prachtig fotoalbum met al je foto’s, verhalen en reisstatistieken bij elkaar.

Reizigers kunnen Polarsteps gebruiken via iPhone, Android en de website: www.polarsteps.com

Polarsteps is created by a bunch of enthusiastic adventurers with a passion for travel, design and tech. The Amsterdam-based scale-up aims to build the place to go to for travelers that want to plan, track and remember their trips.

The first prototype of Polarsteps was invented when co-founder Niek Bokkers wrote a small app on a Transatlantic sailing trip that shared trip updates with his family via a satellite phone. His trip went viral among fellow travelers, who loved the concept of an automatic travel tracker. A later prototype for the app was tested on an epic motorcycle road trip from Amsterdam to Cape Town.

Based on those experiences, the first public beta of Polarsteps was launched in 2015. Following rapid traction amongst travelers, the company raised multiple rounds of investment which were used to further develop Polarsteps into a cross-platform experience. Polarsteps is now available on iPhone, Android and through the website at www.polarsteps.com.

Polarsteps automatically tracks your route and places you've visited while you are traveling. Just carry your phone in your pocket or bag. Once connected to the internet, the app seamlessly plots travel routes, key locations, photos, and videos on a colorful world map that can be shared in real-time with friends and family. When your trip is finished, a beautiful instant photo album can be generated with the push of a button.